torsdag 23 december 2010

Steg-för-steg Julstjärna (Poinsettia)

Dax att göra juliga cupcakes eller tårtor? En julstjärna gör du lätt själv i sockerpasta!



Det du behöver är tre vanliga rosbladsutstickare i olika storlekar (eller en vass kniv och tålamod)



Börja med att göra foderbladen genom att ta ut 3 stycken blad per blomma du planerar att göra.


För att få det extra juligt har jag penslat dem med lite grönt glitter


Sedan limmar du ihop foderbladen till en bladrosett med 3 blad. Lättast gör du detta med en pensel och lite vatten. När det torkat sitter det som berg!


Lägg sedan bladrosetterna på tork. För att få en naturlig lite oregelbunden form på blommorna så lägger jag dem lite huller om buller på plastfolie över en äggkartong.



Gör sen enligt samma princip för de röda bladrosetterna bara det att du nu ska ha 5 blad per bladrosett.


Även dessa penslar jag med glitter och sedan limmar jag ihop dem fem och fem med hjälp av en pensel och lite vatten





Sen får de också torka på plastfolie i en äggkartong. Särskilt för de röda bladrosetterna så utnyttjag jag äggkartongens hålor till att skåla ur bloman lite så den får en naturligare form.


Den översta bladrosetten får pistiller i form av sockerkulor i olika storlekar. Även dessa fastlimmade med vatten.



Efter ett dygn på tork så är bladrosetterna så torra att de håller formen när du lyfter bort de från äggkartongen. Då är det dax att göra sista ihopmonteringen.


Först de gröna foderbladen


Sedan de röda i tur och ordning


Låt torka ett tag så att blomman sitter ihop ordentligt. Sedan är det bara att dekorera på!

4 kommentarer:

  1. Fina de är! Tack för denna beskrivningen! God Jul

    SvaraRadera
  2. Jag är så tacksam för detta tips!! =)
    Jättefina var dom du gjorde, du är så duktig o man blir så imponerad när man tittar på denna sidan!!
    Tack för den här bloggen!!
    MVH/johanna

    SvaraRadera