fredag 12 augusti 2011

Receptet på makens bröd!

Receptet är taget ur Martin Johanssons bok Enklare bröd. Receptet kan med fördel dubblas:
DURUMBRÖD
3g jäst
3 dl kallt vatten
1.5 dl durumvetemjöl
5 dl vetemjöl special
1.5 tsk salt
PÅ KVÄLLEN
Bland ut jästen i vattnet och tillsätt sedan mjöl och salt. Rör tills allt blandats ordentligt. Täck bunken med lock eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 8-10 timmar.
PÅ MORGONEN
Sätt ugnen på 250 grader med en plåt i mitten på ugnen och en oöm plåt på nedre hyllan. Strö sedan riktligt med durumvetemjöl på en bakhanduk och skrapa försiktigt degen ur bunken. Dra den till en kvadrat och vik ner övre långsidan mot mitten och vik sedan upp undre långsidan så att skarven hamnar i mitten. Vänd degen så att skarven hamnar nedåt. Vik handuken löst över brödet och låt jäsa i 40 min.
Vänd över degen på bakplåtspapper så att skarven hamnar uppåt. Låt pappret med brödet glida över på den heta plåten via en skärbräda eller en bricka och lägg några isbitar på den nedre plåten. Efter 15 min öppnar du luckan och vädrar lite. Fortsätt vädra vart femte minut tills brödet stått inne i 30-35 min. Ta ut brödet och låt svalna på ett galler.
___________________________________________________
Brödet är galet gott och maken och min mamma har provar många varianter under sommare, med mer durumvete och utan durumvete och med vetemjöl special och utan. Alla blir goda! Tveksamt om det är värt att använda durumvete dock....jag tycker det på bara vetemjöl special blev precis lika gott....men säg inget till maken om det.... ;-)

1 kommentar: