måndag 18 november 2013

Att baka med champagne- Vaniljmoussetårta med champagne

Vad kan man egentligen baka med champagne? Jag älskar ju att använda champagneessens, men vad händer om man byter ut det mot riktig champagne istället? Den utmaningen levererades tillsammans med två flaskor Alexandre Bonnets champagne. Så nu har jag riktigt fått gått loss på en av mina favoritsmaker!

Först ut i testet fick bli en vaniljemoussetårta med champagnegele gjord på Alexandre Bonnets Rosé och färska hallon. Tanken var att ta upp hallontonen i den rosa champagnen. Det blev väldigt gott och vackert.



 RECEPT PÅ VANILJEMOUSSETÅRTA MED CHAMPAGNE:

Botten:
10 digestivekex
75g smör

Krossa kexen, smält smöret och blanda ihop. Tryck ut i en 24cm i diameters form (när jag gjorde tårtan så valde jag istället att göra portionsformar, men receptet är lagom för en "vanlig" bakform).

Vaniljmousse:
5 gelatinblad
3 äggulor
2 dl florsocker
200g kesella
3 dl vispgrädde
1.5 tsk vaniljsocker

Blötlägg gelatinet. Vispa äggulor och florsocker pösig. Vänd ner kesellan och vaniljsockret. Smält gelatinbladen och vänd ner det försiktigt. Vispa grädden och vänd ihop det också med resten. Fyll på bakformen med moussen och ställ kallt tills det stelnat.

Champagnegele:
4 gelatinblad
1,5 dl champagne
1/2 dl socker

Blötlägg gelatinet. Smält sockret i champagnen. Smält gelatinet och rör ner det i gelen. Fyll på överst i formen och ställ kallt tills allt har stelnat. Det går bra att förvara tårtan i frysen tills den ska ätas. Ta bara fram den några timmar innan så att den hinner tina.

Dekorera tårtan med färska hallon och om man har tid så tycker jag förstås också att det är roligt och snyggt med några sockerpastadekorationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar