torsdag 3 juni 2010

Gästspel- F:s Maskrostårta

Min vän F, som gick tårtkurs här för nån månad sen, har gjort sin andra SP-tårta. Snäll som han är har han skickat in en steg-för-steg beskrivning av sin fina tårta:

Jag började i onsdags kväll med tårtbotten.
Jag följde det här receptet på sockerkaka:
http://www3.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=22551
och lade till ungefär en matsked limesaft (färdig på flaska) i receptet. Vaniljsocker, inte citronskal.

Jag vispade också ihop Fluff, enligt ditt recept i bloggen. Medan kakan var i ugnen, faktiskt.

Igårkväll skar jag kakan och fyllde nedre glipan med Lemon Curd och övre med äpplemos. På det hela taget fräsch fyllning. Fluff kan bli lite kvalmigt om man inte lättar upp det.

Jag blandade grön färg i vit sockerpasta. Det blev mer och mer mintgrönt och inte alls gräsgrönt, som färger på burkens lock. Idag kom jag på att jag ju borde haft i en massa gult också, men det var så dags! Efter att ha kavlat ut och hängt på hittade jag ett stort lock till en plastbunke att släta till med. Det gick bra, i när jag nu inte har de proffsiga prylarna. Vecken var dock inte så fina.

Jag hade ingen gul gelé-färg, så det fick bli Hushållsfärg. Rejält rinnigt och pastan blev geggig, men det fixade sig med tio minuter i kylen. Efter att ha kavlat ut den tog jag en lagom stor rund burk, och skar ut runda maskrosor. Dem satte jag ut på lagom ställen på tårtan, och skar sedan med en liten men vass och spetsig kniv rispor från mitten och ut. Det såg mer ut som citronskivor än maskrosor, men fick duga.

Hur såg då maskrosblad ut? Ja, dem har jag ju utanför dörren, och när jag väl plockat ett fint exemplar insåg jag att de utgör perfekta mallar. Bara att lägga på lite grön utkavlad pasta, och skära längs kanten, och sedan skära ut jackan i bladet. Mallen var perket, och när jag lade det med ”ådrorna” neråt, fick jag dessutom ett fint autentiskt mönster. För att få bladets vikning längs mittlinjen lade jag dem mot skarven mellan bänkskivan och väggen.

När de fått torka och stelna var det bara att lägga dem på tårtan. Eftersom klockan var mycket och jag var trött och katterna var nyfikna, och jag tänkte att de kunde få slippa att göra det till sin död vid min hand, fick de inte stelna så länga man kunde ha önskat. Alltså staplade jag några tändstickor som stöd för att de inte skulle sjunka ihop för mycket, när de väl hamnat på tårtan.
Ja, och sedan fick det räcka. Inga äkta Verktyg användes i detta bak. Sockerpasta och två färger var köpta i affär, och resten skapat med det de flesta har i sitt kök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar