onsdag 12 maj 2010

Steg-för-steg: Orkidé

Såhär gjorde jag mina "frihandsorkider".

Först tittade jag förstås på en riktig orkide för att få en ide om hur det skulle se ut när det var klart. Jag tog sedan och kavlade ut en klump vit SP och skar ut 3 delar enligt nedan.


Sen tog jag bort den överflödiga SP och tog fram min tjockaste pensel.


Skaftet på penseln använde jag för att rulla över kanterna på första delen för att få den tunnare och mera naturligt formad.


Första sidan klar. Det gör inget om det blir lite trasigt och fransigt, det gör bara att det ser ännu verkligare ut!


När alla sidor är utkavlade och formade la jag ner den på lite plastfolie. Dels för att första lagret ska bli lite naturligt format, men främst för att nästa lager behöver stöd under torkningen för att få en riktigt 3-dimensionell effekt.


Då var det dax för nästa lager. Samma sak med det- ta baksidan på en pensel och rulla som en liten kavel över kanterna så bladet blir tunnt och lite oregelbundet.


Sist snyggar jag till kanterna lite med en miniversion av en "balltool". Mina modelleringsverktyg är föresten köpta på barnavdelningen på Panduro. Funkar bra och är betydligt billigare än att köpa dem någon annan stans...


Färdigkavlat!


För att fästa delarna i varandra tar jag bara vanligt vatten på en pensel...


...penslar på vattnet på delarna där de ska sitta ihop....

...och trycker ihop dem försiktigt. Jag använder plastfolien för att bygga upp 3-D effekten och få den form jag vill ha på blomman.


Sen tar jag sista delen som ska bli mitten på blomman och knådar ihop ena sidan till en liten klump och kavlar ut de resterande sidorna med baksidan på penseln.

Målar med röd pulverfärg för att få det så likt en vanlig orkide som möjligt.


Sen hänger jag den över en äggkartong för att få den skålade formen. Där får allt sedan ligga tills det torkat.


Sist så sätter jag in mittdelen i blomman med hjälp av vanligt vatten och pillar försiktigt bort plastfolien. Sen är det klart att använda :-)


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar